Moje książki



Rok 2010

Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2010/2012
ISBN 978-83-206-1741-2





Od autora
Gdy wiele lat temu rozpoczynałem zbieranie materiałów do niniejszej publikacji, nie sądziłem, że z czasem urośnie ona do takich rozmiarów. Napisałem tę książkę, aby „ocalić od zapomnienia” pojazdy wytwarzane w Jelczańskich Zakładach Samochodowych –od pierwszych „prymitywnych” nadwozi, opartych na drewnianym szkielecie, montowanych na podwoziach samochodów ciężarowych różnych marek, poprzez samochody ciężarowe Żubr, samochody pożarnicze i specjalne, autobusy produkowane wg czechosłowackiej licencji oraz nieznane powszechnie prototypy różnych pojazdów, a na samochodach ciężarowych Jelcz serii 300 i przyczepach kończąc.
Gromadząc zdjęcia, wycinki prasowe, stare foldery Jelczańskich Zakładów Samochodowych oraz roczniki gazety zakładowej „Głos Jelcza”, spotykałem wspaniałych ludzi, którzy dzielili się ze mną swoimi wspomnieniami i wiedzą o tej fabryce.
Dzięki swojej pracy, dane było mi poznać jelczańskich konstruktorów: Bronisława Surmę, Tadeusza Barbackiego, Wiesława Czaplę, Stanisława Radomańskiego i Jana Kornickiego. Wiele interesujących wiadomości o zakładach przekazali mi mój ojciec –Jan Połomski oraz Edward Szymański, którzy przepracowali wiele lat w JZS. Pisząc materiał, opierałem się na wiedzy, umiejętnościach oraz doświadczeniu dziennikarskim współtwórców nieistniejącej dziś gazety zakładowej „Głos Jelcza” –Edwarda Bykowskiego, Michała Szczupaka, Jerzego Smyka i Bolesława Telipa. Swoją wiedzą podzielił się ze mną również jeden z pierwszych dyrektorów JZS –Feliks Otachel.
Wielką pomocą służyli mi również pracownicy Jelcza –Elżbieta Szczęśniak i Marian Zmyślony, dzięki którym mogłem zagłębić się w stare dokumenty zakładów, znaleźć ciekawe informacje lub dowiedzieć się czegoś o samochodzie na pożółkłym zdjęciu, które gdzieś zdobyłem.
Przy pracy nad publikacją historyczną człowiek poznaje rzeczy, o których wcześniej nie miał pojęcia. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów powstałych w jednym tylko egzemplarzu, czasem nawet nieprezentowanych publicznie. Dzięki pomocy konstruktorów, byłego kustosza zakładowego muzeum –Jerzego Oleńczaka oraz fotografa zakładowego –Jana Langiewicza udało mi się opisać niektóre z nich.
Oczywiście, nie mogę nie wspomnieć o Ryszardzie Szymańskim, który wniósł ogromny wkład w powstanie tej publikacji. Jego współpraca, wiedza z zakresu motoryzacji oraz umiejętności graficzne przywróciły właściwy wygląd wielu fotografiom nadgryzionym zębem czasu.
Wielkie podziękowania kieruję również do Jerzego Kossowskiego, za jego zaufanie i możliwość sprawdzenia samego siebie.
Jeżeli o kimś zapomniałem lub pominąłem, przepraszam, gdyż nie było to zamierzone.
Niniejsza publikacja, to właśnie efekt mojej wieloletniej pracy. Nie powstałaby ona, gdyby nie pomoc, wiedza i zaufanie wielu życzliwych osób. 

  
Wojciech Połomski
Jelcz-Laskowice, styczeń 2010

Spis treści
Od autora 7
Nadwozia do zabudowy 9
Wiadomości wstępne 9
Nadwozie N-103 10
Nadwozie N-104 13
Nadwozie N-110 14
Nadwozia N-220, N-222 i N-227 15
Nadwozie N-553 16
Ruchome laboratorium służby zdrowia SEO 17
Nadwozie autobusu zastępczego N-424 „stonka” 17
Nadwozie warsztatu saperskiego „APRIM” 19
Nadwozie N-103 furgon 21
Nadwozie RTG 22
Nadwozie N-559 23
Nadwozie ładowni akumulatorów czołgowych 24
Nadwozia cystern pożarniczych 26
Nadwozie z urządzeniem załadowczym 27
Nadwozie warsztatowe zamontowane na podwoziu samochodu Skoda 706 RT 28
Nadwozie sanitarki N-243 29
Nadwozie sanitarki N-444 33
Nadwozie stalowe N-116 33
Nadwozie RTG N-560 35
Samochody ciężarowe Żubr i pochodne 36
Prototypy samochodu ciężarowego Żubr A-80 oraz samochodów pochodnych 36
Samochód ciężarowy Żubr A-80 z kabiną KO 1 41
Samochód ciężarowy Żubr A-80 z kabiną KO 1A 43
Podwozie pod zabudowę Żubr A-80 P 45
Ciągnik siodłowy Żubr A-80 C 46
Prototyp samochodu skrzyniowego Żubr II 47
Samochody pożarnicze i specjalne 50
Samochód pożarniczy Jelcz 001 GSBA 2000/16 50
Samochód pożarniczy Jelcz 002 GSBM 2000/8 52
Samochód pożarniczy Jelcz 028 GSBAM 2000/8+8 54
Samochód pożarniczy Jelcz 003 GSBAM 2000/8+8 55
Ruchomy warsztat naprawczy Jelcz 574 Z 57
Prototypy samochodów ciężarowych Jelcz-LIAZ 63
Wprowadzenie 63
Prototypy wywrotek 65
Prototypy samochodów skrzyniowych 68
Zakończenie współpracy 70
Samochody ciężarowe Jelcz serii 300 74
Kabina kierowcy typu 407 74
Samochód skrzyniowy Jelcz 315 75
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz 316 77
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz 317 80
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz 318 82
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz 320 83
Prototypy pierwszych autobusów 86
Prototyp autobusu międzymiastowego Star Jot-55 86
Prototyp autobusu turystycznego Żubr A-81 Odra 88
Autobusy Jelcz-Karosa i pochodne 89
Autobus międzymiastowy Jelcz-Karosa 043 89
Autobus miejski Jelcz 272 MEX 95
Autobus turystyczny Jelcz 014/015 LUX 96
Prototyp autobusu konferencyjnego Jelcz Super 98
Prototyp autobusu przegubowego Jelcz AP-62 100
Autobus przegubowy Jelcz AP-02 102
Prototyp autobusu międzymiastowego Jelcz-Żubr 043 103
Autobus przegubowy Jelcz 021 104
Wersje eksportowe autobusów Jelcz 106
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz MAT Oławka 108
Prototyp autobusu turystycznego Odra 042 111
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 039 116
Prototyp podwozia autobusowego Jelcz II 119
Autobus międzymiastowy Jelcz 044 119
Plany rozwojowe i poszukiwanie licencji nowego autobusu 121
Przyczepy specjalne i autobusowe 127
Prototypy pierwszych przyczep warsztatowych i sypialnych 127
Przyczepy specjalne 129
Przyczepa autobusowa Jelcz PO-1 131
Prototyp przyczepy sypialno-turystycznej Jelcz PO-1 S 134
Prototyp przyczepy autobusowej Jelcz 046 135
Prototyp przyczepy-baru Jelcz PO-1 B 135
Prototyp przyczepy autobusowej Jelcz PO-1 laboratorium 137
Przyczepy autobusowe Jelcz PO-1 dla szkół 137
Bibliografia 139



Rok 2011


        Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1971-1983
        
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2011
ISBN 978-83-206-1817-4




Od autora 
Pojazdami samochodowymi produkowanymi w Jelczańskich Zakładach Samochodowych zainteresowałem się w 1979 roku. Od tamtej pory udało mi się zgromadzić setki zdjęć, materiałów prasowych i dokumentów dotyczących tych zakładów. Z upływem lat zainteresowanie przerodziło się w pasję. Jej efektem była wydana w 2010 roku książka pt. „Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952–1970”, w której przedstawiłem prototypowe i seryjne pojazdy powstałe w początkowym okresie działalności zakładów jelczańskich – od pierwszych „prymitywnych” nadwozi o konstrukcji opartej na drewnianym szkielecie aż do dojrzałych konstrukcyjnie autobusów (Jelcz-Karosa) i ciężarówek (Jelcz serii 300).
Zainteresowanie tą publikacją przerosło moje najśmielsze oczekiwania. Wielu czytelników pisało do mnie, gratulując debiutu, pytając nie tylko o dalszy ciąg, lecz także o wiele szczegółowych zagadnień. Najczęstsze pytania dotyczyły rozbudowy zakładów, samochodów ciężarowych powstałych w okresie współpracy JZS z austriacką firmą Steyr, autobusów produkowanych wg licencji francuskiej firmy Berliet i liczby pojazdów wyprodukowanych w poszczególnych latach.
Postanowiłem więc zaspokoić ciekawość Czytelników w niniejszej, drugiej monografii, w której opisałem kolejny okres produkcji pojazdów w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Lata 1971–1983 to czas dynamicznego rozwoju technicznego, rozbudowy zakładów, współpracy z firmami Berliet i Steyr, dającej szansę produkcji pojazdów samochodowych na dobrym światowym poziomie. Według wielu były to najlepsze lata w historii zakładów z Jelcza koło Oławy.
Z produkcją związane były wydarzenia mające bezpośredni wpływ na rozwój, ilość i jakość wytwarzanych pojazdów. Najważniejsze z nich przedstawiono w niniejszej książce. Zarządzenia i decyzje, które zapadały na najwyższych szczeblach, decydowały o produkcji, zakupie licencji i rozbudowie Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Czy zawsze były słuszne i przemyślane? Historia zakładów to jednak nie tylko produkcja pojazdów, rozbudowa, inwestycje oraz licencje. To również liczne ciekawostki historyczne związane z istnieniem zakładów.
Pisząc tę publikację w dużej mierze korzystałem z własnego archiwum, gromadzonego przez wiele lat. W niektórych sprawach okazywało się ono niewystarczające. Pisałem do wielu krajowych i zagranicznych instytucji oraz archiwów z prośbą o materiały związane z pojazdami wyprodukowanymi w Jelczu. Nawiązałem wiele kontaktów z pasjonatami polskiej motoryzacji, którym także zależy na ocaleniu od zapomnienia historii polskiej motoryzacji. W ten sposób udało mi się zebrać zdjęcia, materiały prasowe i dane techniczne pojazdów opisanych w tej publikacji. Dzięki pomocy takich ludzi, jak Janusz Bosakirski, Jan Kornicki, Michał Kowalczyk, Jarosław Ozdoba, Jacek Pudło, Stanisław Radomański, Łukasz Supel, Arkadiusz Tasior i Jacek Warczek, poznałem oraz mogłem opisać kilka prototypowych szerzej nieznanych konstrukcji.
Podczas pracy nad książką w odniesieniu do niektórych pojazdów spotykałem wiele sprzecznych informacji. Wątpliwości dotyczyły najczęściej daty powstania pojazdu i danych technicznych. Niewątpliwą zagadkę stanowiły prototypy autobusów – międzymiastowego i turystycznego, wykonane przez firmę Berliet specjalnie dla Polski w latach siedemdziesiątych. Dzięki pomocy pani Anne Carričre, pracującej w Fundacji Berlieta, udało mi się pozyskać kopie dokumentów dotyczące opracowanych i zbudowanych we Francji autobusów wchodzących w skład „sagi PR 110”.
Podobne rozbieżności występowały również w odniesieniu do okresu współpracy JZS z firmą Steyr. Mnogość powstałych w tym czasie prototypów samochodów ciężarowych stanowiła nie lada wyzwanie, jeśli wziąć pod uwagę tylko zebranie podstawowych danych technicznych. Starałem się korzystać z najbardziej wiarygodnych źródeł. Czasami udało mi się dotrzeć również do ludzi, którzy pamiętali szczegóły konstrukcyjne samochodów budzących wątpliwości. Dzięki ich życzliwej pomocy opisy tych pojazdów mogły być wiarygodne i pełniejsze.
Największe trudności sprawiło mi zebranie informacji na temat pojazdów oraz nadwozi specjalnych produkowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na zamówienie Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Produkcja tych pojazdów, szczegóły techniczne, dokumentacja oraz liczba wyprodukowanych pojazdów były bowiem objęte tajemnicą. Za czasów PRL-u każda konstrukcja wykonana na potrzeby milicji lub wojska była objęta klauzulą „tajne”. Doskonałym przykładem jest armatka wodna „Hydromil II” produkowana w Fabryce Samochodów Specjalizowanych w Kielcach na specjalnie przygotowanym podwoziu samochodu Jelcz P 420. Przez wiele lat także w JZS produkowano nadwozia dla wojska. Zabudowywano je na podwoziach trzyosiowych terenowych samochodów Tatra 148. Także ta produkcja była objęta tajemnicą i nie pozostała po niej żadna dokumentacja.
Lecz czym byłby tekst bez ilustracji? W niniejszej bogato ilustrowanej publikacji wiele fotografii pochodzi z zakładowego archiwum jelczańskiej fabryki oraz z archiwów osób prywatnych. Wykonywali je w większości pracownicy zakładów. Jelczańscy fotografowie, oprócz zdjęć jelczańskich wyrobów, dokumentowali rozbudowę zakładów, inwestycje, imprezy zakładowe oraz wystawy. Wykonane zdjęcia publikowano w zakładowej gazecie „Głos Jelcza”, trafiały także do archiwum zakładowego i jelczańskiej Izby Pamięci, przekształconej w latach osiemdziesiątych w Muzeum Zakładowe. Zdjęcia jelczańskich fotografów publikowano również w prasie z tamtych lat. W tym miejscu chciałbym przypomnieć nazwiska ludzi, którzy dokumentowali działalność JZS. Do grona jelczańskich fotografów należeli: Jan Janota, Marek Koch, Alicja Konopka, Jan Langiewicz, Zdzisław Maj, Eugeniusz Pastenaci, Jolanta Pietrzyk, Stanisława Sokołowska, Zygmunt Szczepanik i Stanisław Żak. Pragnę Im serdecznie podziękować.
Niektóre z publikowanych zdjęć mają po 40 i więcej lat, więc czas odcisnął na nich swoje piętno. Pożółkłe, czasem zniszczone, początkowo nie zachęcały do wykorzystania w książce. Jednakże dzięki współczesnej technice możliwe było przywrócenie im dawnego blasku. Zajął się tym Ryszard Szymański. Dzięki Jego pomocy, wymagającej wielu godzin żmudnej pracy, liczne fotografie odzyskały dawny wygląd.
Wieloletnia działalność produkcyjna Jelczańskich Zakładów Samochodowych ukierunkowana była głównie na produkcję czterech podstawowych rodzajów pojazdów samochodowych: autobusów, samochodów ciężarowych, samochodów pożarniczych i samochodów specjalnych. W ofercie handlowej fabryki znajdowały się wyroby powstające w kooperacji z innymi producentami pojazdów użytkowych w Polsce. Do głównych kooperantów JZS przez wiele lat należały: Fabryka Samochodów Ciężarowych „STAR” w Starachowicach i Fabryka Samochodów Specjalizowanych „Polmo-SHL” w Kielcach. W pewnym okresie starano się również rozwinąć produkcję kooperacyjną z Sanocką Fabryką Autobusów „Autosan” i jugosłowiańskimi zakładami Tovarna Avtomobilov in Motorjev Maribor (TAM) – zakończyły się one jednak wykonaniem zaledwie kilku prototypów autobusów.
Mam nadzieję, że niniejsza książka, stanowiąca kontynuację pierwszej publikacji na temat pojazdów samochodowych Jelcz z początkowego okresu produkcji (1952–1970), zaspokoi oczekiwania Czytelników i wypełni lukę informacyjną w odniesieniu do pojazdów samochodowych Jelcz produkowanych w latach 1971–1983.


Jelcz-Laskowice, styczeń 2011
Wojciech Połomski

Spis treści
Od autora  8
Wprowadzenie   11
Rozwój zakładów jelczańskich w latach 1971–1983   11
Licencja firmy Berliet   14
Współpraca z firmą Steyr   25
Współpraca polsko-jugosłowiańska   31
Znaki firmowe i napisy umieszczane na pojazdach Jelcz   32
Produkcja pojazdów samochodowych Jelcz w latach 1952–1983   33
Produkcja eksportowa   35
Działalność remontowa   37
Informacje uzupełniające   37
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 300 M   39
Wiadomości wstępne   39
Kabina kierowcy typu 113   45
Samochód skrzyniowy Jelcz 315 M   48
Podwozie pod zabudowę Jelcz P 315 M   50
Samochód skrzyniowy Jelcz 316 M z osią wleczoną   55
Ciągnik siodłowy Jelcz 317/317 D   59
Podwozie pod wywrotkę Jelcz W 317   64
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz 315 TW 44   67
Prace rozwojowe nad kabiną typu 113   68
Kabina kierowcy typu 113 K   69
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 320   72
Wiadomości wstępne   72
Samochód skrzyniowy Jelcz 325   74
Samochód skrzyniowy Jelcz 325 D/H   75
Podwozia pod zabudowę Jelcz P 325   79
Samochód skrzyniowy Jelcz 326/326 Dz z osią wleczoną   82
Ciągnik siodłowy Jelcz 327 Dz   84
Podsumowanie   85
Pojazdy Jelcz wykorzystujące konstrukcję podwozia Steyr 1490   86
Wiadomości wstępne   86
Prototypy kabin 136 i 134   87
Samochód samowyładowczy Jelcz-Steyr W 640 JS   91
Podwozie pod zabudowę Jelcz W 640   95
Samochód samowyładowczy Jelcz-SHL 3W 640–825   98
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz-Steyr C 640  102
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 420  105
Podwozie pod zabudowę Jelcz P 420  108
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 420  111
Prototyp podwozia Jelcz W 420 – Jelcz 3W 420–827  113
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 640  115
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 640  117
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz Steyr C 640 JS  119
Prototyp ciągnika balastowego Jelcz-Steyr CB 640/641 JS  121
Prototyp samochodu samowyładowczego Jelcz W 640  123
Pojazdy Jelcz wykorzystujące konstrukcję podwozia Steyr 1491  125
Wiadomości wstępne  125
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 620 z osią wleczoną  126
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 641  127
Prototyp samochodu samowyładowczego Jelcz W 641  129
Prototyp ciągnika balastowego Jelcz CB 641  130
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 421  133
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 410  136
Wiadomości wstępne  136
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 417 D Turbo  138
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 416 D  140
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 620 D  142
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 417 P  145
Samochody pożarnicze  147
Samochód pożarniczy Jelcz 004 GBA 6/32  147
Samochód pożarniczy Jelcz 004 M GCBA 6/32  152
Samochód pożarniczy Jelcz 005 GBA 2,5/16  154
Samochód pożarniczy Jelcz 005 M GBA 2,5/16  159
Samochód pożarniczy Jelcz 006/1 GCBA 11/45 – prototyp I  162
Samochód pożarniczy Jelcz 006/2 GCBA 11/45 – prototyp II  164
Samochód pożarniczy Jelcz 007 GBAM 2,3/16/8  166
Samochód pożarniczy Jelcz 008 GBM 2,5/8  168
Samochody specjalizowane i nadwozia specjalne  171
Nadwozie bazowe N-117 AUM  171
Nadwozie N-541  176
Samochód warsztatowy Jelcz 713/WN 713  180
Wolnostojące nadwozie warsztatowe Jelcz 713 II  182
Samochód warsztatowy Jelcz 716  183
Nadwozia N-760, N-761 i N-762 na podwoziu samochodu Tatra 148 PPR-15VN  186
Autobusy Jelcz-Berliet i pochodne  191
Autobus miejski Berliet PR 100  191
Prototyp autobusu miejskiego Berliet PR 110 Urbain  194
Prototyp autobusu międzymiastowego Berliet PR 110 Ligne  199
Prototyp autobusu turystycznego Berliet PR 110 Tourisme  202
Autobus miejski Jelcz-Berliet PR 100  206
Autobus miejski Jelcz-Berliet PR 110 Urbain  209
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz-Berliet PR 110 L  221
Prototyp autobusu socjalnego Jelcz 080  224
Autobus międzymiastowy Jelcz PR 110 IL  231
Prototyp autobusu międzymiastowego Jelcz PR 110 I  234
Prototyp autobusu Jelcz 081  236
Prototyp autobusu dalekobieżnego Jelcz PR 110 T/120 D  238
Prototyp trolejbusu Jelcz 120.01 ET (PR 110 UET)  240
Prototyp przyczepy autobusowej Jelcz P 080  243
Autobusy produkowane we współpracy z Jugosławią  246
Autobusy Jelcz-TAM  246
Autobus przegubowy Ikarus IK 160 P  247
Pojazdy powstałe w kooperacji  250
Wiadomości wstępne  250
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz-Autosan H 110–30/H 90  250
Prototyp autobusu ewakuacyjnego Jelcz-Autosan PR 110 IL  254
Prototyp autobusu elektrycznego Jelcz-Berliet PR 100/E  256
Prototyp trolejbusu Jelcz-Berliet PR 100 E  258
Prototyp trolejbusu Jelcz-Berliet PR 110 UE  260
Samochód Hydromil II typu A3–515  262
Prototyp przyczepy autobusowej PT4  270
Epilog  273
Bibliografia  282



Rok 2013


Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984-1989

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2013

       


Od autora
Przed Państwem trzecia część publikacji traktującej o pojazdach marki Jelcz. Omówiony w niej blisko sześcioletni okres działalności kończy się w roku 1989. Roku przełomowym dla naszego kraju. Przemiany społeczno-ekonomiczno-gospodarcze, które wówczas zaistniały spowodowały, iż wiele przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, w tym oczywiście JZS, zweryfikowało swoje pierwotne plany rozwojowe. Jest to więc publikacja opisująca konstrukcje samochodowe powstałe u schyłku Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Utworzone w marcu 1952 roku przedsiębiorstwo, w małej wiosce o nazwie Jelcz pod Wrocławiem, z upływem lat stało się jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce, produkującym tabor najcięższy: wielkopojemne autobusy i samochody ciężarowe dużej ładowności. Trzecią dziedziną produkcji fabryki stały się samochody specjalistyczne: warsztaty naprawcze i samochody pożarnicze, których zakłady w Jelczu, przez wiele lat były największym producentem. Mijające lata sprawiły, że JZS rozrosły się do bardzo dużych rozmiarów, z własnym zapleczem szkoleniowym, transportowym, mieszkalnym, żywieniowym itp. Nade wszystko jednak potencjał tej fabryki stanowili wspaniali ludzie: inżynierowie, konstruktorzy, technolodzy i zwykli pracownicy, o których nie mówi się często, a którzy urzeczywistniali pracą własnych rąk projekty stworzone m.in. w Ośrodku Badawczo-Konstrukcyjnym JZS „Jelcz”. Przez wiele lat działalności przedsiębiorstwa, jego produkcja oraz rozwój były określane z jednej strony gospodarką centralnego planowania, z drugiej zaś ówczesnymi warunkami i możliwościami, które stwarzali kooperanci. Mimo tych ograniczeń starano się rozwijać konstrukcję produkowanych pojazdów. Głównie z tego powodu jelczańskie samochody ciężarowe dwukrotnie uczestniczyły w maratonie Paryż – Dakar. Także dwukrotnie samochody z Jelcza stawały na linii startu wyścigów rozgrywanych na węgierskim torze Hungaroring. To, czego nie udało się osiągnąć podczas wymienionych startów (ukończenia rajdów i zwycięstwa), jelczańskie załogi fabryczne osiągały wielokrotnie podczas ponad dziesięciu zorganizowanych edycji, rozgrywanego w kraju rajdu samochodów ciężarowych „Jelcz-Rally”. Organizowany od 1986 roku rajd był jedyną tego typu imprezą w krajach RWPG, gromadzącą z czasem na listach startowych znane międzynarodowe załogi.
Opisując historię fabryki nie sposób jest nie wspomnieć o jej udziale w rozbudowie Oławy, Laskowic Oławskich i Jelcza. Warto także wspomnieć o znaczącym udziale „jelczan” w procesie miastotwórczym, dzięki któremu w 1987 roku Polska wzbogaciła się o kolejne miasto: Jelcz-Laskowice. Dziś, według wielu potocznie wyrażanych opinii, jest to „najtrwalszy produkt Jelczańskich Zakładów Samochodowych”.
Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku objawił się w naszym kraju wieloma przemianami społeczno-gospodarczymi. Początek lat dziewięćdziesiątych na zawsze będzie się kojarzył jelczanom z pojęciami: restrukturyzacja, prywatyzacja, inwestor strategiczny oraz zwolnienia grupowe. Znacząco spadła wówczas produkcja, zamówienia, skurczył się rynek zbytu, do Polski masowo sprowadzano używane pojazdy z zagranicy, przyczyniając się tym samym do spadku zainteresowania potencjalnych klientów wyrobami rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Według wielu powtarzanych dziś opinii, największy rozwój pojazdów produkowanych w JZS miał miejsce w latach osiemdziesiątych XX wieku. Konstrukcje wówczas opracowane, szczególnie w drugiej połowie tego dziesięciolecia, z powodzeniem były wprowadzane do produkcji w początkach lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Były to już pojazdy konstrukcyjnie i jakościowo dostosowane do panujących wówczas realiów ekonomiczno-gospodarczych oraz wymagań indywidualnych użytkowników. 


Jelcz-Laskowice, luty 2013
Wojciech Połomski

Spis treści
Od autora 8
Rozwój zakładów jelczańskich w latach 1984–1989 11
Rozwój samochodów ciężarowych w latach 1984–1989 26
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 342 42
Wiadomości wstępne 42
Samochód skrzyniowy Jelcz S 342 42
Samochód skrzyniowy Jelcz S 342/1 44
Ciągnik siodłowy Jelcz C 342 46
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 410 48
Wiadomości wstępne 48
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 D 50
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K 55
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz W 417 K 56
Samochód skrzyniowy Jelcz S 416 D 58
Podwozie samochodowe Jelcz P 416 D/K 62
Samochód skrzyniowy Jelcz S 415 D/K 63
Podwozie samochodowe Jelcz P 415 D 72
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 422 75
Wiadomości wstępne 75
Podwozie samochodowe Jelcz P 422 77
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz W 422 K 78
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 422 D 1986/1987 80
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 422 D 1989/1990 83
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 422 RHD 84
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 422 D 86
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 620 89
Wiadomości wstępne 89
Ciągnik siodłowy Jelcz C 620 D 91
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz W 620 K 98
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 620 K, S 620 WW 101
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 642 106
Wiadomości wstępne 106
Podwozie samochodowe Jelcz W 642 K 113
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 122
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 128
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 642 D 129
Samochody ciężarowe Jelcz o układzie napędowo-jezdnym 6×6 132
Wiadomości wstępne 132
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 662 D 141
Samochody dla rolnictwa 145
Wiadomości wstępne 145
Samochód chłodnia Jelcz P 415 Lamberet 147
Zestaw do przewozu zwierząt typu ZR 400: Jelcz SR 415 D i przyczepa ZR 400 148
Samochód skrzyniowy Jelcz S 416 Tico 149
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 642 106
Wiadomości wstępne 106
Podwozie samochodowe Jelcz W 642 K 113
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 122
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 128
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 642 D 129
Samochody ciężarowe Jelcz o układzie napędowo-jezdnym 6×6 132
Wiadomości wstępne 132
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 662 D 141
Samochody dla rolnictwa 145
Wiadomości wstępne 145
Samochód chłodnia Jelcz P 415 Lamberet 147
Zestaw do przewozu zwierząt typu ZR 400: Jelcz SR 415 D i przyczepa ZR 400 148
Samochód skrzyniowy Jelcz S 416 Tico 149
Zestaw do przewozu zwierząt: Jelcz SR 620 WW D z przyczepą ZR 400 151
Samochód warsztatowy Jelcz 317 N-541 153
Samochody sportowe 157
Samochody skrzyniowe Jelcz S 442 PD 4×4 1986 157
Samochody skrzyniowe Jelcz S 442 PD 4×4 1987 165
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 417 K Hungaroring 1989 179
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 417 K Hungaroring 1990 181
Rozwój konstrukcji kabin kierowcy w latach 1984–1989 183
Wiadomości wstępne 183
Kabina kierowcy typu 138 191
Kabina kierowcy typu 136 WW 196
Kabina kierowcy typu 135 R 201
Kabina kierowcy typu 136 PD 204
Kabina kierowcy firmy Steyr 206
Epilog 207
Produkcja i rozwój samochodów pożarniczych Jelcz w latach 1984–1989 208
Wiadomości wstępne 208
Prototyp samochodu pożarniczego Jelcz 010 GCBA 5/32 1986–1988 211
Samochód pożarniczy Jelcz 010 GCBA 5/32 1989/1990 215
Rozwój konstrukcji autobusów miejskich w latach 1984–1989 219
Wprowadzenie 219
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 ze wzmocnioną konstrukcją nośną nadwozia 229
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 R (ramowy) 232
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 A (automat) 234
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 M (4-drzwiowy) 236
Autobusy przegubowe Jelcz M 171, M 181, M 161 238
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 Diesel/CNG 249
Rozwój konstrukcji autobusów lokalnych w latach 1984–1989 254
Wprowadzenie 254
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz L 120 1988 258
Rozwój konstrukcji autobusów dalekobieżnych i turystycznych w latach 1984–1989 261
Wprowadzenie 261
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz PR 110 T 268
Prototyp autobusu dalekobieżnego Jelcz PR 110 D (tzw. bezbelkowiec) 271
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz PR 110 T Webasto Klima 273
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz PR 110 T Thermo King 275
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz T 120 Webasto Klima 278
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz T 120 Komfort 281
Produkcja autobusów w latach 1984–1989 285
Wprowadzenie 285
Autobus miejski Jelcz PR 110 M 288
Autobus dalekobieżny Jelcz PR 110 D Standard (D Lux) 291
Współpraca polsko-węgierska 300
Wprowadzenie 300
Prototyp polsko-węgierskiego autobusu miejskiego 315
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz M 110 319
Autobus miejski Jelcz M 11 322
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz L 11.2 325
Autobus lokalny Jelcz L 11.3 327
Autobus lokalny Jelcz L 11.2 329
Rozmowa z mgrem inż. Janem Dalgiewiczem, dyrektorem naczelnym JZS w latach 1977–1990 332
Bibliografia 346



Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień

Drukarnia ARSGRAF 2013
ISBN 978-83-63999-02-5



Szanowni Państwo,
Przed sobą macie książkę poświęconą jednemu z największych polskich, przemysłowych przedsiębiorstw państwowych, które funkcjonowało w latach 1952 – 1995. Nie jesteśmy autorami tej książki. Jesteśmy tylko autorami inicjatywy i apelu do szerokiego ogółu jelczańskiej społeczności o spisanie wspomnień i utrwalenie w pamięci faktów, które po ułożeniu w szerszą całość tworzyłyby możliwie wierny obraz historii Jelczańskich Zakładów Samochodowych w Jelczu. Na naszą prośbę 40 autorów napisało swe opracowania. Przytoczyło w nich wiele zdarzeń, niekiedy pozornie drobnych, przedstawiło opis swoich losów, splecionych z procesami zachodzącymi w tej fabryce i w tym środowisku. Teksty te zasługują na uwagę i są bezcenne ze względów historycznych. Ich znaczenie jest tym większe, że zawierają dziesiątki nazwisk jelczańskich pracowników tu pracujących w różnych wydziałach, majsterniach, brygadach, zatrudnionych w różnym czasie, a często związanych z fabryką przez całe swoje zawodowe życie. Ich rodziny i potomni czerpać mogą z tej książki wiedzę i być dumnym z dokonań najbliższych im osób.
Publikacja ta pełna autentyzmu, oryginalnej pisowni poszczególnych autorów, zawiera ich osobiste przeżycia, odczucia, osobisty odbiór zdarzeń i toczącego się wokół nich życia. Dołożyliśmy starań dla pieczołowitego zebrania tekstów i zdjęć w celu przygotowania materiału do publikacji. Przy całym szacunku dla każdego indywidualnego opracowania, ze zrozumiałych względów, nie możemy wziąć na siebie odpowiedzialności za treść poszczególnych opracowań, zawartych w nich sformułowań i przywołanych ilustracji. Nasz wysiłek skupił się na dopracowaniu całości i doprowadzeniu do wydania tej książki. Być może obarczona jest ona niedoskonałościami, ale przecież nie jesteśmy profesjonalistami i dlatego prosimy o wyrozumiałość.
Ze swej strony, przygotowując i wydając tę publikację, kierowaliśmy się naszym szacunkiem dla tysięcy Jelczan, dla ich serca, poniesionego przez lata trudu i osiągniętego dorobku.
Potomni zawsze chętnie powinni sięgać po tę książkę...
                     Jan Dalgiewicz  Wojciech Połomski
Jelcz Laskowice, maj 2013
Spis treści
I  JZS – Skondensowany rys historyczny                                             
   Jerzy Smyk
II Moja praca- wspomnienia                                                        
    Wiesław Mosiński
III Jelczańskie lata
     Jerzy Podlak
IV Nie z jednego pieca...
      Zbigniew Świniarski
V Wilniuk
    Józef Kiezik
VI Pierwsze lata
     Krzysztof Roszczyk
VII Czwórka z Krakowa
       Józef Bochenek
VIII Żywot Jelczanina
        Jan Bryłkowski
IX Z Wołynia na Dolny Śląsk
      Henryk Żygadło
X Ożywczy powiew
     Wypowiedź Feliksa Otachla
       zanotował: Wojciech Połomski
XI Służba drugiemu człowiekowi
      Wypowiedź Stanisława Domagały
        zanotował: Wojciech Połomski
XII Nigdy nie było łatwo
       Kazimierz Delikat
XIII Wybrane wspomnienia
         Kazimierz Górski
XIV Spotkanie
         Wypowiedź Henryka Orzechowskiego
           zanotował: Marian Łącki
XV Wpływ Jelcza na moje życie
       Stanisław Więcek
XVI Jelczańskie Panie
        Mieczysław Wodzinowski
XVII Rozwój techniki jelczańskich samochodów ciężarowych
         Tadeusz Okowiak
XVIII Z Sybiru do Jelcza
              Czesław Steiner
XIX Moje „Wichrowe Wzgórza” w Jelczu i w Szczecinie
         Ludwik Solecki
XX JZS- Historia żywym słowem pisana
       Kazimierz Rosiewicz
 XXI Związki PAFAWAG-u z JELCZEM
         Marian Mazur
XXII Wprowadzaliśmy nowoczesne technologie
         Zdzisław Rak
XXIII Awangarda
           Wit Suchy
XXIV Mój awans
          Wiesław Cieśla
XXV Portret
         Przedstawienie sylwetki Wiesława Czapli
            opracował: Wojciech Połomski
XXVI Zakład Obróbki Mechanicznej
          Stanisław Hawro
XXVII Pomagał w potrzebie
            Tomasz Wiktorowicz
XXVIII Stałem się Warszawiakiem
             Jan Szymanuszka
XXIX Jakość to nie slogan
          Jerzy Lipiński
XXX Duma i smutek
         Anita Józefkiewicz
XXXI Kabina to twarz ciężarówki
           Bronisław Surma
XXXII Było nas wielu
            Ryszard Balza
XXXIII Presja na postęp ekonomiczny i organizacyjny
              Marian Łącki
XXXIV Dobra szkoła
             Leon Szuturma
XXXV Dalekie, nieznane Chiny
            Leon Rzepecki
XXXVI Ważni ludzie motoryzacji
              Andrzej Borczyński
XXXVII Z sentymentem o Jelczu
               Tosia Olejnik
XXXVIII Ludzie i epizody tworzą historię
                Jan Dalgiewicz
XXXIX Wielka, podwrocławska Fabryka
              Wypowiedź Janusza Owczarka
                  zanotował: Jan Akielaszek
XL Jelcz, Oława i sport
       Edward Bykowski


Rok 2017



Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1990-1994

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2016
ISBN 978-83-206-1975-1





Spis treści
Od autora   8
Rozwój zakładów jelczańskich w latach 1990-1994   11
Poszukiwanie inwestora strategicznego i prywatyzacja   24
Autobusy wykonane we współpracy Jelcz – MAN   32
Wiadomości wstępne   32
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz PR 110 D-M   37
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz PR 110 MM   41
Autobusy wykonane we współpracy Jelcz – Volvo   46
Wiadomości wstępne   46
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 MV   60
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz T 120 V 1992 rok   64
Autobus przegubowy Jelcz Volvo M 180   67
Prototyp autobusu turystycznego Jelcz T 120 V 1993 rok   76
Produkcja i rozwój samochodów ciężarowych w latach 1990–1994   80
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 410   87
Wiadomości wstępne   87
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 D/2, C 417 D/3, C 417 K   88
Samochód skrzyniowy Jelcz S 416 D/2, S 416 D/3, S 416 D/4, S 416 D/6, S  416 D/7   90
Podwozie samochodowe Jelcz P 416 K/2, P 416 K/4, P 416 D/2, P  416 D/4   94
Samochód skrzyniowy Jelcz S 415 D/2, S 415 D/3, S 415D/2 AL, S 415  D/3 AL   99
Podwozie samochodowe Jelcz P 415 D   100
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 422   102
Wiadomości wstępne   102
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 D, C 422 D/1, C 422 DM, C 422 D/1M   104
Samochód skrzyniowy Jelcz S 422 D i Jelcz S 422 D/1   110
Podwozie samochodowe Jelcz P 422 K   114

Podwozie samochodowe Jelcz W 422 K   119
Podwozie samochodowe Jelcz P 422 D   120
Podwozie samochodowe Jelcz P 422 DS   122

Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 423   124
Wiadomości wstępne   124
Ciągnik siodłowy Jelcz C 423 D/1   124
Samochód skrzyniowy Jelcz S 423 D/1   129
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 424   133
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1993 rok   133
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1994 rok   141
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 620   146
Wiadomości wstępne   146
Ciągniki siodłowe Jelcz C 620 D, C 620/3, C 620/4, C 620/7   147
Samochód skrzyniowy Jelcz S 620 WW/7   150
Podwozie samochodowe Jelcz P 620 WW/7   153
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 622   155
Wiadomości wstępne   155
Podwozie samochodowe Jelcz P 622 D/1 ADR   157

Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 623   159
Samochód skrzyniowy Jelcz S 623 D/1   159
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 623 D/1   163
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 642   166
Wiadomości wstępne   166
Podwozie samochodowe Jelcz W 642 K   167
Podwozie samochodowe Jelcz W 642 DT   170
Podwozie samochodowe Jelcz W 642 K/1   173
Samochód samowyładowczy Jelcz W 642  JZS/Auto-Projekt   175
Samochód samowyładowczy Jelcz 3W 642-01 Sörling   176
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 642 D ZMiN   179
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642  182
Podwozie samochodowe Jelcz P 642   192
Samochód skrzyniowy Jelcz S 642 K.CL   201
Samochody ciężarowe Jelcz o układzie napędowo-jezdnym 4×4 i 6×6   203
Wiadomości wstępne   203
Podwozia samochodowe Jelcz P 442, P 442 DS   206
Projekt podwozia samochodu Jelcz P 662 D/1, P662 K/D   211
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz P 662 D/1   213
Produkcja i rozwój samochodów pożarniczych Jelcz w latach 1990–1994   218
Wiadomości wstępne   218
Samochód pożarniczy Jelcz 010 GCBA 5/32 1992 rok   220
Prototyp samochodu ratownictwa technicznego Jelcz RT 001   223
Prototyp samochodu pożarniczego Jelcz 012 Schmitz GCBA 3,8/16   226
Samochód pożarniczy Jelcz 010 GCBA 5/32 1994 rok   230
Samochód pożarniczy Jelcz 014 GCBA 5/32   235

Prototyp samochodu pożarniczego Jelcz 016 GCBA 4/32/4   238
Prototyp ciężkiego samochodu pożarniczego Jelcz 020 GCBA 11/32   241
Prototyp ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego Jelcz P 442  D.SL Rosenbauer   244
Rozwój i produkcja autobusów miejskich w  latach 1990–1994   247
Wiadomości wstępne   247
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 M   247
Autobus miejski Jelcz 120 M   253
Autobus miejski Jelcz 120 MN   266
Autobus miejski 120 M – próby modernizacji   272
Prototyp autobusu niskopodłogowego Jelcz MN 120 M   282
Autobusy lokalne   290
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz L 120   290
Rozwój i produkcja autobusów dalekobieżnych i  turystycznych
w latach 1990–1994   294
Wiadomości wstępne   294
Prototyp autobusu dalekobieżnego Jelcz PR 110 DC   297
Prototyp autobusu dalekobieżnego Jelcz PR 110  DC „Spectra”   299
Autobusy turystyczne Jelcz T 120   303
Autobusy Jelcz 120 z silnikami LIAZ   320
Wiadomości wstępne   320
Autobus dalekobieżny Jelcz D 120 Standard (D 120 Lux)   323
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz M 120   329
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz L 120   331
Założenia konstrukcyjne autobusu lokalnego Jelcz 120 M/L   334
Autobusy Jelcz na zamówienie   337
Wiadomości wstępne   337
Prototyp autobusu Jelcz PR 110 D „MONAR”   337
Prototyp autobusu Jelcz D 120 Sypialny   341
Prototyp autobusu Jelcz D 120 Konferencyjny   344
Niezrealizowane plany   350
Współpraca JZS z ASP we Wrocławiu   355
Rozmowa z Jerzym Cyrulikiem   368
Rozwój konstrukcji kabin kierowcy w latach 1990–1994   373
Wiadomości wstępne   373
Kabina kierowcy typu 134 M   374
Kabina kierowcy typu 134 M/93   378
Bibliografia    380




Cykl książek "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz..." można nabyć bezpośrednio w księgarni internetowej Wydawcy:





Historia JZS Jelcz - Zapisy wspomnień

Wydanie II rozszerzone

Drukarnia ARSGRAF 2017
ISBN 978-83-63999-17-9 


Szanowni Państwo,
Przed sobą macie książkę poświęconą jednemu z największych polskich, przemysłowych przedsiębiorstw państwowych, które funkcjonowało w latach 1952 – 1995. Nie jesteśmy autorami tej książki. Jesteśmy tylko autorami inicjatywy i apelu do szerokiego ogółu jelczańskiej społeczności o spisanie wspomnień i utrwalenie w pamięci faktów, które po ułożeniu w szerszą całość tworzyłyby możliwie wierny obraz historii Jelczańskich Zakładów Samochodowych w Jelczu. Na naszą prośbę 40 autorów napisało swe opracowania. Przytoczyło w nich wiele zdarzeń, niekiedy pozornie drobnych, przedstawiło opis swoich losów, splecionych z procesami zachodzącymi w tej fabryce i w tym środowisku. Teksty te zasługują na uwagę i są bezcenne ze względów historycznych. Ich znaczenie jest tym większe, że zawierają dziesiątki nazwisk jelczańskich pracowników tu pracujących w różnych wydziałach, majsterniach, brygadach, zatrudnionych w różnym czasie, a często związanych z fabryką przez całe swoje zawodowe życie. Ich rodziny i potomni czerpać mogą z tej książki wiedzę i być dumnym z dokonań najbliższych im osób.
    Publikacja ta pełna autentyzmu, oryginalnej pisowni poszczególnych autorów, zawiera ich osobiste przeżycia, odczucia, osobisty odbiór zdarzeń i toczącego się wokół nich życia. Dołożyliśmy starań dla pieczołowitego zebrania tekstów i zdjęć w celu przygotowania materiału do publikacji. Przy całym szacunku dla każdego indywidualnego opracowania, ze zrozumiałych względów, nie możemy wziąć na siebie odpowiedzialności za treść poszczególnych opracowań, zawartych w nich sformułowań i przywołanych ilustracji. Nasz wysiłek skupił się na dopracowaniu całości i doprowadzeniu do wydania tej książki. Być może obarczona jest ona niedoskonałościami, ale przecież nie jesteśmy profesjonalistami i dlatego prosimy o wyrozumiałość.
    Ze swej strony, przygotowując i wydając tę publikację, kierowaliśmy się naszym szacunkiem dla tysięcy Jelczan, dla ich serca, poniesionego przez lata trudu i osiągniętego dorobku.
   Można było się spodziewać, że wydany w 2013 roku nakład tej książki zostanie szybko wyczerpany. Nadal istnieje żywe zainteresowanie dostępem do niej. Z uwagi na te społeczne oczekiwania oraz ze względu na przypadające w 2017 r. doniosłe w jelczańskim środowisku rocznice, a więc XXX- lecie nadania praw miejskich dla Jelcza-Laskowic oraz 65- tą rocznicę powołania do życia Jelczańskich Zakładów Samochodowych JELCZ sp. z o.o., pielęgnująca tradycję JZS zainspirowała II-gie wydanie tej publikacji.
       Zarząd JELCZ sp. z o.o. w osobach Prezesa Zarządu Pana Łukasza Dudkowskiego oraz Wiceprezesa Pana Leona Szuturmy podjął inicjatywę ponownego wydania książki w 2017 r.
To przedsięwzięcie zmierza m.in. do tego aby członkom Załogi rozwijającej się JELCZ sp. z o.o. umożliwić bliższe zapoznanie się z historią JZS oraz historią powstania miasta Jelcz-Laskowice.
Inicjatywa ta jest ukłonem zarówno wobec byłych pracowników JZS, jak i ich rodzin, sąsiadów, znajomych i potomnych- zwłaszcza młodego pokolenia.
          Autorzy opracowania pt. "Historia JZS JELCZ Zapisy wspomnień" dołożyli starań, by ukazało się jego II-gie wydanie. Zadbali jednocześnie o to, by świadkowie historii JZS oraz powstania młodego, rozwijającego się miasta Jelcz-Laskowice, a także potomni mieli możliwość sięgnięcia po tę książkę.
     
                     Jan Dalgiewicz  Wojciech Połomski
                      Jelcz Laskowice, wrzesień 2017 r.


Spis treści
I  JZS – Skondensowany rys historyczny                                             
   Jerzy Smyk
II Moja praca- wspomnienia                                                        
    Wiesław Mosiński
III Jelczańskie lata
     Jerzy Podlak
IV Nie z jednego pieca...
      Zbigniew Świniarski
V Wilniuk
    Józef Kiezik
VI Pierwsze lata
     Krzysztof Roszczyk
VII Czwórka z Krakowa
       Józef Bochenek
VIII Żywot Jelczanina
        Jan Bryłkowski
IX Z Wołynia na Dolny Śląsk
      Henryk Żygadło
X Ożywczy powiew
     Wypowiedź Feliksa Otachla
       zanotował: Wojciech Połomski
XI Służba drugiemu człowiekowi
      Wypowiedź Stanisława Domagały
        zanotował: Wojciech Połomski
XII Nigdy nie było łatwo
       Kazimierz Delikat
XIII Wybrane wspomnienia
         Kazimierz Górski
XIV Spotkanie
         Wypowiedź Henryka Orzechowskiego
           zanotował: Marian Łącki
XV Wpływ Jelcza na moje życie
       Stanisław Więcek
XVI Jelczańskie Panie
        Mieczysław Wodzinowski
XVII Rozwój techniki jelczańskich samochodów ciężarowych
         Tadeusz Okowiak
XVIII Z Sybiru do Jelcza
              Czesław Steiner
XIX Moje „Wichrowe Wzgórza” w Jelczu i w Szczecinie
         Ludwik Solecki
XX JZS- Historia żywym słowem pisana
       Kazimierz Rosiewicz
 XXI Związki PAFAWAG-u z JELCZEM
         Marian Mazur
XXII Wprowadzaliśmy nowoczesne technologie
         Zdzisław Rak
XXIII Awangarda
           Wit Suchy
XXIV Mój awans
          Wiesław Cieśla
XXV Portret
         Przedstawienie sylwetki Wiesława Czapli
            opracował: Wojciech Połomski
XXVI Zakład Obróbki Mechanicznej
          Stanisław Hawro
XXVII Pomagał w potrzebie
            Tomasz Wiktorowicz
XXVIII Stałem się Warszawiakiem
             Jan Szymanuszka
XXIX Jakość to nie slogan
          Jerzy Lipiński
XXX Duma i smutek
         Anita Józefkiewicz
XXXI Kabina to twarz ciężarówki
           Bronisław Surma
XXXII Było nas wielu
            Ryszard Balza
XXXIII Presja na postęp ekonomiczny i organizacyjny
              Marian Łącki
XXXIV Dobra szkoła
             Leon Szuturma
XXXV Dalekie, nieznane Chiny
            Leon Rzepecki
XXXVI Ważni ludzie motoryzacji
              Andrzej Borczyński
XXXVII Z sentymentem o Jelczu
               Tosia Olejnik
XXXVIII Ludzie i epizody tworzą historię
                Jan Dalgiewicz
XXXIX Wielka, podwrocławska Fabryka
              Wypowiedź Janusza Owczarka zanotował: Jan Akielaszek
XL Jelcz, Oława i sport
       Edward Bykowski
XLI Aktywna księgowość
         Kazimierz Kawalec
XLII Dwa filary jelczańskiej ochrony zdrowia
          Wypowiedz dra nauk med. Franciszka Supersona zanotował: Jan Akielaszek
XLIII Krajobraz po bitwie. Fragmenty
            Michał Szczupak
XLIV Mój jubileusz
            Andrzej Pyzio
XLV W labiryncie wspomnień
          Jerzy Urbaniak
XLVI Zachować w pamięci
           Wojciech Połomski
XLVII Siła i Honor
            Łukasz Dudkowski
Indeks nazwisk


Rok 2020




Typy Broni i Uzbrojenia. Nr 229

Samochód wysokiej mobilności średniej ładowności Jelcz 442




Agencja Wydawnicza CB

ISBN 978-83-7339-254-0 




Zeszyt prezentuje jeden z najnowocześniejszych samochodów ciężarowo-terenowych wprowadzanych od kilku lat na wyposażenie Wojska Polskiego. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne samochodu ciężarowego Jelcz 442.
Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym wojskowym samochodem ciężarowym średniej ładowności w układzie 4x4 rozpoczęto w ówczesnej firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem w 2006 roku. Prototyp ukończono w 2007 roku. W następnych latach pojazd był dopracowywany i dostosowywany do podwyższonych wymagań wojska. Prezentacja nowego pojazdu odbyła się na XXI MSPO w Kielcach w 2013 roku. W listopadzie 2013 r. MON zakupił w firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. pierwsze 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32, które dostarczono w latach 2014-2018.

Książkę można kupić:




Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1995-1998

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2020


Spis treści

Od autora 9
Podziękowania 10
Rozwój i funkcjonowanie zakładów jelczańskich w latach 1995–1998 11
Rok 1995  18
Rok 1996  34
Rok 1997  40
Rok 1998  47
Montaż i produkcja pojazdów Mercedes-Benz w Zakładach Samochodowych „Jelcz” SA 56
Samochody ciężarowe 57
Autobusy 63
Autobus miejski Mercedes-Benz O405N2/Jelcz M 122 66
Autobus przegubowy Mercedes-Benz O405GN2/Jelcz M 182 74
Produkcja midibusów turystycznych Mercedes-Benz O614D VARIO / O814D VARIO 1996–1999   77
Powstanie i działalność „Vito-Jelcz” Sp. z o.o. 85
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 422 101
Wiadomości wstępne 101
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 DM 1995–1998 105
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 MB 1996–1998 108
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 D/4 1996–1998 110
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 422 D/4 1996 rok 113
Samochód skrzyniowy Jelcz S 422 D AL i S 422 D/1 AL 1995–1998 116
Podwozia samochodowe Jelcz P 422 K i P 422 K 1995–1998 120
Podwozia samochodowe Jelcz P 422 DS 1995–1998 126
Wielkość produkcji 127
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 423 128
Wiadomości wstępne 128
Ciągnik siodłowy Jelcz C 423 D/1 1995–1998 129
Ciągnik siodłowy Jelcz C 423 MB 1996–1998 133
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 423 MB 1997 rok 135
Wielkość produkcji 138
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 424 139
Wiadomości wstępne 139
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 424 MAX 1993 rok (nr 1) 141
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 424 MAX 1994 rok (nr 2) 143
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1994 rok (nr 3) 146
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1994 rok (nr 4) 146
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1994 rok (nr 5) 148
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1995 rok (nr 7) 149
Ciągniki siodłowe Jelcz C 424 MAX 1995 rok (nr 9 i 10) 149
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1995 rok (nr11) 152
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1995 roku (nr 12) 153
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1995 rok (nr 13) 154
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1995 rok (nr 15) 155
Ciągnik siodłowy Jelcz C 424 MAX 1996 rok (nr 16) 158
Epilog 159
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 425 MB 1995 rok 164
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 642 169
Wiadomości wstępne 169
Podwozia samochodowe Jelcz W 642 K, W 642 BB, W 642 K/1 1995 rok 178
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 K BC 1995–1998 180
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 K CL/P 642 K ADR 1995–1998 183
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 KN 1996–1998 185
Samochód samowyładowczy Jelcz W 642 K 1996–1998 190
Podwozie samochodowe Jelcz P 642 K/1 1998 rok 193
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 K/1 BF 1998 rok 195
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 D/1 BG 1998 rok 196
Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 D/1 BK ADR 1998 rok 198
Wielkość produkcji 199
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 622 200
Wiadomości wstępne 200
Projekt podwozia samochodowego Jelcz P 622-I, P 622-II, P 622-III 201
Prototyp samochodu skrzyniowego Jelcz S 622 D/1 1995 rok 205
Podwozie samochodowe Jelcz P 622 K 1996 rok 207
Samochód skrzyniowy Jelcz S 622 D/ S 622 D AL 1996–1998 209
Samochód skrzyniowy Jelcz S 622 D/2 1996 rok 211
Podwozie samochodowe Jelcz P 622 D 1996 rok 213
Prototyp ciągnika siodłowego Jelcz C 622 D 1997 rok 216
Samochód skrzyniowy Jelcz S 622 D AL MON 1998 rok 219
Wielkość produkcji 221
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 623 222
Wiadomości wstępne 222
Samochód skrzyniowy Jelcz S 623 D 1995 rok 225
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz P 623 D/2 1996 rok 226
Wielkość produkcji 228
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 842 229
Wiadomości wstępne 229
Projekt samochodu samowyładowczego Jelcz W 842-I, W 842-II, W 842-III  229
Prototyp podwozia samochodowego Jelcz W 842 K 1997 rok  231
Samochód samowyładowczy Jelcz W 842 K Sӧrling 1997 rok  234
Podwozie samochodowe Jelcz P 842 K 1998 rok 238
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 442 242
Wiadomości wstępne 242
Podwozie samochodowe Jelcz P 442 DS 1995–1998  244
Podwozie samochodowe Jelcz P 442 D SL 1995–1998  245
Samochody ciężarowe rodziny Jelcz 662 247
Wiadomości wstępne 247
Podwozie samochodowe Jelcz P 662 K/1 (ADR) 1995 rok  249
Podwozie samochodowe Jelcz P 662 K 1995–1997  251
Podwozie samochodowe Jelcz P 662 D/1 (ADR)  252
Podwozie samochodowe Jelcz P 662 D/1 MON 1995–1998  254
Rozwój i produkcja samochodów pożarniczych 1995–1998  259
Wiadomości wstępne 259
Samochody pożarnicze Jelcz 010 GCBA 5/32, 010 NH30 GCBA 5/24 1995–1998 264
Samochód pożarniczy Jelcz 010 M GCBA 4/32 1995–1998  271
Projekt ciężkiego samochodu pożarniczego Jelcz 010 GCBA 7/32/4 1995 rok  273
Projekt ciężkiego samochodu pożarniczego Jelcz 021 GCBA 8/32/1 1995 rok 275
Samochód pożarniczy Jelcz 010 R GCBA 5/24 1996–1998 277
Samochody pożarnicze Jelcz 014 GCBA 5/32, 014 NH30 GCBA 5/24 1995–1998 281
Samochód pożarniczy Jelcz 014 R GCBA 5/24 1996–1998 285
Prototyp samochodu pożarniczego Jelcz 022 GBA 2/20 1996 rok 286
Samochód pożarniczy Jelcz 021 GCBA 11/32 1997 rok  294
Samochód pożarniczy Jelcz 009 GBM 2,5/8 1998 rok  299
Prototyp samochodu pożarniczego Jelcz 024 GBA 2/20 1998 rok  301
Prototyp samochodu ratownictwa drogowego Jelcz 032 SLRt 1998 rok 305
Pojazdy pożarnicze na podwoziach marki Jelcz  308
Schmitz GmbH – Niemcy  308
Rosenbauer International AG – Austria  311
Fabryka Urządzeń Budowlanych „Bumar Koszalin” SA – Polska 312
Fabryka Maszyn Budowlanych „FAMABA” Głogów – Polska 315
Wielkość produkcji 316
Autobusy miejskie Jelcz 120 M 317
Wiadomości wstępne 317
Autobus miejski Jelcz 120 M 1995–1998 322
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 M 1996 rok 329
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 MMB 1995 rok 332
Autobus miejski Jelcz 120 M zmodernizowany 1997–1998  335
Autobus miejski Jelcz 120 MM/1 1996–1997 338
Autobus miejski Jelcz 120 MM/2 1997–1998 340
Wielkość produkcji 342
Epilog 342
Autobusy miejskie Jelcz 120 M zasilane LPG 345
Autobus miejski Jelcz 120 M/2 LPG 1994 rok  345
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 MD 1998 rok 347
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz 120 M/2 LPG 1998 rok 351
Nadwozia trolejbusów Jelcz 120 MT i Jelcz M 121 MT 354
Wiadomości wstępne 354
Trolejbus PNTKM/ Jelcz 120 MT 355
Prototyp trolejbusu niskopodłogowego PNTKM/ Jelcz M 121 MT 356
Autobusy niskopodłogowe Jelcz M 121 358
Prototyp autobusu niskopodłogowego Jelcz MN 120 M 358
Autobus niskopodłogowy Jelcz M 121 M 1995–1996 360
Autobus niskopodłogowy Jelcz M 121 1995–1996  366
Autobus niskopodłogowy Jelcz M 121 MB 1996 rok  368
Modernizacja autobusów niskopodłogowych 369
Prototyp zmodernizowanego autobusu niskopodłogowego Jelcz M 121 MB/1 1996 rok  373
Prototyp zmodernizowanego autobusu niskopodłogowego Jelcz M 121 M/1 1996 rok  376
Autobusy niskopodłogowe Jelcz M 121 MB/1 i Jelcz M 121 M/1 1997–1998  378
Niskopodłogowy autobus miejski Jelcz M 125 Dana 387
Prototyp niskopodłogowego autobusu miejskiego Jelcz M 125 387
Niskopodłogowy autobus miejski Jelcz M 125 Dana 395
Epilog 397
Niskopodłogowe autobusy przegubowe Jelcz M 181 398
Wiadomości wstępne 398
Prototyp niskopodłogowego autobusu przegubowego Jelcz M 181 MB 1995 rok  399
Niskopodłogowy autobus przegubowy Jelcz M 181 MB 1996 rok 403
Prototyp zmodernizowanego niskopodłogowego autobusu przegubowego Jelcz M 181 MB/1 1996 rok  407
Niskopodłogowy autobus przegubowy Jelcz M 181 MB/1 1996–1998 409
Niskopodłogowy autobus przegubowy Jelcz M 181 M/1 1997–1998 413
Podsumowanie 416
Prototyp niskopodłogowego autobusu miejskiego Jelcz M 183 M 1998 rok 417
Autobusy lokalne Jelcz L 120 1995–1998 423
Wiadomości wstępne 423
Prototyp autobusu lokalnego Jelcz L 120 1995 rok 425
Autobus lokalny Jelcz L 120 1996–1998 427
Autobusy Jelcz klasy „midi” 1995–1998 432
Wiadomości wstępne 432
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz M 070 1995 rok 433
Prototyp autobusu miejskiego Jelcz M 081 „Midi-bus” 1998 rok  438
Autobusy dalekobieżne i międzymiastowe Jelcz T 120 443
Wiadomości wstępne 443
Autobusy Jelcz T 120 w latach 1995–1996  450
Autobusy Jelcz T 120 (zmodernizowane) produkowane w latach 1995–1997  454
Autobus dalekobieżny Jelcz T 120/1 1998 rok  459
Autobusy dalekobieżne Jelcz T 120 M 1995–1998  461
Autobusy dalekobieżne Jelcz T 120 MB 1995–1997  466
Prototyp autobusu wysokopodłogowego Jelcz T 120 Ewa 1997 rok 470
Prototyp wysokopodłogowego autobusu międzymiastowego Jelcz T 123 MB Ewa 1998 rok  476
Autobusy międzymiastowe Jelcz T 120/2 Ewa i T 120/3 Ewa 1998 rok  482
Powrót marki Jelcz na rynek wschodni 487
Wiadomości wstępne 487
Spółka akcyjna „Nordtrol” 488
Eksport autobusów Jelcz do Rosji 495
Współpraca ZS Jelcz SA z ASP we Wrocławiu 1995–1998 499
Charakterystyki silników wysokoprężnych stosowanych w pojazdach Jelcz 507
Typy kabin kierowcy stosowane w samochodach ciężarowych marki „Jelcz” 509
Bibliografia 509

Książkę można kupić:


Armatki wodne- Pojazdy specjalne do rozpraszania demonstracji.
Tajna polska specjalność

Agencja Wydawnicza CB 2021


Spis treści

 Wstęp

Szczypta historii

 Armatka wodna HYDROMIL I A3-517

 Armatka wodna Rosenbauer RWD 7500

 Konrad Rosenbauer KG. –Wasserwerferfahrzeug Type „RWD 7500”

 Podwozie samochodowe Steyr 1290

 Licencja Steyr

 JZS Jelcz i podwozie armatki wodnej

 „Projekt naukowo-badawczy Hydromil II”

 Epilog

 Armatki wodne w rzeczywistości IV RP

Armatka wodna Hydromil II M

Teraźniejszość armatek wodnych

 Bibliografia


Książkę można kupić:


JELCZ- 70 lat

Agencja Wydawnicza CB 2022


Szanowni Państwo, 

15 marca 2022 roku minęło 70 lat od momentu utworzenia przedsiębiorstwa państwowego o nazwie: „Jelczańskie Zakłady Samochodowe w budowie”.

Przez wiele lat istnienia przedsiębiorstwo to było największym w naszym kraju producentem wielko pojemnych autobusów, samochodów ciężarowych dużej ładowności oraz pojazdów pożarniczych, specjalnych i specjalizowanych. Początki produkcji zakładów to nadwozia posiadające drewniany szkielet, karosowane na podwoziach samochodów ciężarowych. Kamieniami milowymi w historii były z pewnością zakupione licencje na produkcję autobusów Skoda-Karosa i Berliet oraz samochodów ciężarowych austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch.

W przeciągu siedmiu dekad, różnie toczyły się losy przedsiębiorstwa. Przemiany społeczno-ekonomiczno-gospodarcze początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, spowodowały przekształcenie tego wielkiego producenta pojazdów użytkowych z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną.  Kolejnym krokiem było wydzielenie ze struktur istniejącej spółki trzech tzw. spółek-córek: Jelcz-Samochody Ciężarowe, Jelcz-Komponenty i Polskie Autobusy.

Obecnie produkcją pojazdów marki Jelcz zajmuje się przedsiębiorstwo noszące nazwę Jelcz Sp. z.o.o, funkcjonujące w latach 2001-2014 pod nazwą: Jelcz-Komponenty Sp. z.o.o

Dzisiejszy profil produkcji przedsiębiorstwa to głównie samochody ciężarowe dwu-, trzy i czteroosiowe: samochody skrzyniowe, podwozia samochodowe, ciągniki siodłowe. Pojazdy produkowane są głównie na potrzeby Wojska Polskiego.

Niniejsze wydawnictwo powstało w celu uczczenia jubileuszu 70-lecia obecności marki Jelcz na rynku.

Naszym głównym zamysłem- jako autorów niniejszej publikacji- było wybranie spośród wielu tysięcy zgromadzonych fotografii, tylko siedemdziesięciu.  Miały być to zdjęcia najlepiej obrazujące historię produkcji pojazdów, rozwój konstrukcji, a zarazem miały być to pojazdy najbardziej charakterystyczne i kojarzone z marką „Jelcz”.

W pełni zdajemy sobie sprawę z faktu, iż owa publikacja nigdy nie ujrzałaby światła dziennego, gdyby przez siedem dekad jelczańskim pojazdom nie towarzyszyliby fotografowie, zarówno artyści fotograficy jak i ludzie zajmujący się fotografią amatorską. Publikacja jest więc hołdem dla pracy wszystkich patrzących na jelczańskie pojazdy przez wizjer aparatu fotograficznego, o których nie można zapomnieć:

Tadeusz Barbacki, Jan Janota, Alicja Konopka, Marek Koch, Leonard Idziak, Jan Langiewicz, Zdzisław Maj, Eugeniusz Pastenaci, Jolanta Pietrzyk, Andrzej J. Pisarski, Gabriela Połomska, Jerzy Smyk, Lidia Samulska, Stanisława Sokołowska, Zygmunt Szczepaniak, Włodzimierz Sztejnwald, Marek Trzeciakowski, Rafał Zajas, Stanisław Żak.

Publikację chcemy także zadedykować wszystkim byłym i obecnym pracownikom tworzącym pojazdy marki „Jelcz” oraz miłośnikom pojazdów, które przez siedem opuściły mury jelczańskiego przedsiębiorstwa.

 

Wojciech Połomski

Ryszard Szymański

 Jelcz-Laskowice, czerwiec 2022 roku



Album można zamówić:

4 komentarze:

  1. Fajnie się ogląda takie stare samochody. Mają one świetni klimat, istna gratka dla każdego pasjonata!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń