Zapraszam do zapoznania się z artykułami prasowymi, które powstały na przestrzeni kilku ostatnich lat. Większość z nich wyszła spod mojej ręki, ale znajdą się tu także teksty, które współtworzyłem m.in podając informacje czy udostępniając posiadane materiały.
Rok 2002
Miesięcznik Automobilista nr 4/2002
Rok 2003
Gazeta do Czytania nr 1/2003
Miesięcznik Automobilista nr 4/2003
Miesięcznik Automobilista nr 5/2003
Rok 2005
Miesięcznik Automobilista nr 5/2003
Miesięcznik Automobilista nr 6/2003
Rok 2005
Rok 2012
Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 3/2012
Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 5/2012
Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 7/2012
Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 7-8/2014
Więcej zdjęć z IX edycji Nocy Muzeów w Warszawie w GALERII
Gazeta Powiatowa-Wiadomości Oławskie nr 22/2014
Gazeta Powiatowa-Wiadomości Oławskie nr 28/2014
„Szyfry”- czyli Jan Kreczmar, Zbyszek Cybulski i Wacław Kowalski w
Laskowicach Oławskich.
Rok 2014
Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 4/2014Miesięcznik Ciężarówki i Autobusy nr 7-8/2014
Gazeta Powiatowa-Wiadomości Oławskie nr 22/2014
Gazeta Powiatowa-Wiadomości Oławskie nr 28/2014
Rok 2015
TYGODNIK POWIATU nr 12/2015
TYGODNIK POWIATU nr 13/2015
TYGODNIK POWIATU nr 16/2015
Wspomnienia z taśmy filmowej
„Szyfry”- czyli Jan Kreczmar, Zbyszek Cybulski i Wacław Kowalski w
Laskowicach Oławskich.
W
1965 roku Andrzej Kijowski napisał scenariusz filmu „Szyfry”, oparty notabene
na własnym opowiadaniu o tym samym tytule. Opowiada ono historię polskiego
emigranta, byłego żołnierza kampanii zachodniej, który po długiej nieobecności
w kraju wraca z Londynu przez Paryż do Krakowa. Jego celem jest spotkanie z
rodziną i rozwikłanie zagadki śmierci lub zaginięcia najmłodszego syna – Jędrka,
mające miejsce w ostatnim roku okupacji hitlerowskiej. Tak, w wielkim skrócie
przedstawia się fabuła scenariusza, którego ekranizacji w 1966 roku podjął się
wybitny polski reżyser Wojciech Jerzy Has. Zdjęcia do tego dramatu
psychologicznego rozpoczęto w pierwszych miesiącach 1966 roku i powstały one w
plenerach miasta Krakowa oraz w ówczesnych… Laskowicach Oławskich. Jak należy
się spodziewać, sceny nakręcone we wnętrzach, powstały w atelier Wytwórni
Filmów Fabularnych we Wrocławiu, w której- tak na marginesie- Wojciech J. Has
zrealizował jeszcze kilka kolejnych filmów fabularnych.
Film
„Szyfry” jest pierwszym filmem fabularnym, do którego zdjęcia powstały na
terenie dzisiejszego powiatu oławskiego, a konkretnie na terenie zespołu
pałacowego i folwarku w Laskowicach Oławskich. Dziś ukazany w filmie pałac jest
siedzibą Urzędu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice, a teren byłego folwarku
znajduje się w rękach prywatnych. W 1966 roku, gdy reżyser Wojciech Jerzy Has
wraz z ekipą filmową realizował zdjęcia do swojego filmu, pałac wraz z całym
terenem folwarku należał do Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w
Puławach, który w Laskowicach Oławskich posiadał wówczas Rolny Zakład
Doświadczalny.
Akcja filmu rozgrywa
się w Paryżu, Krakowie i jego okolicach, w pierwszej połowie lat
sześćdziesiątych XX wieku. Tadeusz (Jan Kreczmar) przyjeżdża z Londynu do
Paryża, by odwiedzić swoją kuzynkę, Halinę Kunicką (Irena Horecka), która
przekazuje mu dramatyczny list od starszego syna Macieja (Zbigniew Cybulski).
Maciej w skierowanym do ciotki liście opisuje sytuację panującą w rodzinnym
domu Tadeusza w Krakowie. Opisuje w nim dramatyczny stan matki, półobłąkanej od
czasu straty młodszego syna, Jędrka, zabitego podczas okupacji. Sytuacja
przedstawiona w liście nie daje Tadeuszowi spokoju i sprawia, że emigrant
postanawia odwiedzić dawną ojczyznę. Po przyjeździe do Krakowa, spotyka się z
Maćkiem- wojennym rozbitkiem-, który nigdy nie wyzwolił się z koszmaru
wojennych wspomnień, a które dla Tadeusza są niezrozumiałe. Wydają mu się
szyfrem, do którego brak klucza. Z kolei żona, od której odszedł przed laty,
mimo upływu czasu nie potrafi pogodzić się ze śmiercią młodszego syna. Jędrek w
ostatnim roku wojny został zabrany z mieszkania przez gestapo i ślad po nim
zaginął. Kobieta wciąż jednak wierzy, że jej syn nadal żyje. Tadeusz podejmuje
działania mające na celu rozwikłanie zagadki śmierci syna. Konfrontuje obraz dziecka,
jaki zachował w pamięci, z opowieściami żony, Maćka, znajomych chłopca i
członków organizacji podziemnej. Okazuje się, że podczas okupacji mieszkanie
było skrzynką kontaktową dla członków konspiracji. A Jędrek, niezwykle
delikatny i wrażliwy nastolatek, nie umiał poradzić sobie z koszmarem wojny.
Miejsce w którym w
1966 roku swoja filmową rozmowę prowadzili: Jan Kreczmar, Zbigniew
Cybulski i Wacław Kowalski
Nie sposób
ustalić, dlaczego chłopiec został aresztowany, ani co się z nim później stało.
Punktem zwrotnym staje się wspomnienie starszego syna, który wyznaje ojcu, że
widział brata już po aresztowaniu, wiezionego na chłopskiej furmance. Historia
staje się coraz bardziej zagmatwana. Młodszy syn Tadeusza mógł więc zginąć z
rąk gestapo, mógł zostać wywieziony w miejsce odosobnienia, mógł też zostać zlikwidowany
przez „swoich", ponieważ stanowił zagrożenie dla całej organizacji
podziemnej. Tadeusz, usiłując rozwikłać zagadkę śmierci syna, odnajduje wraz z
Maćkiem kolejnych ludzi, którzy znali jego rodzinę podczas okupacji. Ale nawet
spotkanie z furmanem, który przewoził małego Jędrka -Madeją (Wacław Kowalski)
będącym obecnie zarządcą PGR-u w Gorczy, nie wnosi nic nowego do sprawy. Odwiedzając
kolejnych świadków wysłuchuje przeważnie sprzecznych informacji lub rozmówcy
zasłaniają się swoją niepamięcią. Mimo wszystko Tadeusz usiłuje poznać i
zrozumieć dzieje tych ludzi, którzy w okupowanej Polsce służyli w organizacji
podziemnej i walczyli z okupantem. Sądzi, iż w zrozumieniu tych spraw tkwi
klucz to zagadki…
Tajemnica
śmierci Jędrka- bohatera filmu nieobecnego na ekranie- pozostaje jednak do
końca jednym z wielu nieodgadnionych szyfrów. Nadchodzi jednak moment, kiedy
odczytanie owych szyfrowanych spraw sprzed lat straci na znaczeniu i Tadeusz
poczuje się znów człowiekiem potrzebnym innemu człowiekowi…
Film „Szyfry”
skrywa głęboką refleksję na temat czasu i historii. Przenikają się w nim różne
płaszczyzny rzeczywistości: dokumentarna i fantazmatyczna. Czas rzeczywisty
filmu przeplata się z obrazami z pamięci Tadeusza z czasów wojny i wspomnieniami
o synu. W obrazie pojawia się także częsty w filmach Hasa motyw pociągu,
symbolizującego pożegnanie, rozstanie i przemijanie. Warto również dodać, iż w
filmie pojawiają się się- w rolach drugoplanowych- wielkie gwiazdy polskiego
kina m.in.: Janusz Gajos (zakonnik), Zofia Merle (Wacka, córka leśniczego
Pieczary), Ignacy Gogolewski (doktor Zygmunt Gross) czy Janusz Kłosiński
(kierownik antykwariatu).
Film miał
swoją premierę 25 grudnia 1966 roku.
Zapewne zastanawiają się Państwo,
jakie sceny do tego filmu zostały nakręcone w Jelczu-Laskowicach? Otóż
wymieniony powyżej filmowy PGR w Gorczy, którego zarządcą był Madeja, w
rzeczywistości znajdował się na terenie folwarku przypałacowego w naszym
mieście. Nakręcono tu tylko dwie sceny. Pierwsza scena to rozmowa Tadeusza,
Maćka i Madei przed bramą pałacu w Jelczu-Laskowicach (w tle pałac oraz jeden z
lwów zdobiących filar ogrodzenia). Natomiast scena druga, będąca kontynuacją
rozmowy wymienionych wyżej postaci, nakręcona została już na terenie folwarku
(na tle zabudowań folwarcznych). Oglądając uważnie te dwie sceny można zauważyć
jak od 1966 roku zmienił się jelczańsko-laskowicki pałac i jego otoczenie. Zmiany
zaistniały także na terenie samego folwarku, ponieważ do dnia dzisiejszego nie
przetrwały niektóre z zabudowań pokazanych w filmie m.in.: nie zobaczymy dziś
jednej z obór oraz stodoły znajdującej się w południowo-zachodniej części
podwórza.
„Szyfry” film fabularny produkcji polskiej. Rok produkcji:
1966 rok. Data premiery: 25.12.1966 r. czarno-biały. Czas trwania: 80 minut.
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has,
Scenariusz: Andrzej Kijowski, Zdjęcia: Mieczysław Jahoda, Scenografia: Jerzy
Skarżyński, Operator kamery: Witold Sobociński, Muzyka: Krzysztof Penderecki
Obsada: Jan Kreczmar, Zbigniew Cybulski, Ignacy Gogolewski, Irena Horecka,
Janusz Kłosiński, Barbara Kraftówna, Wacław Kowalski, Kazimierz Opaliński,
Janusz Gajos i inni.
Produkcja: Zespół Filmowy KAMERA
Atelier: WFF we Wrocławiu
Laboratorium: WFF we Wrocławiu
Chciałbym serdecznie podziękować
panu Jarosławowi Czembrowskiemu p.o. Dyrektora Biblioteki i Informacji
Filmowej/ Redaktorowi naczelnemu Internetowej Bazy Filmu Polskiego
filmpolski.pl za pomoc w powstaniu powyższego tekstu.
Wojciech
Połomski
Źródła:
Internet: http://www.filmpolski.pl
Zdjęcia: autor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz